Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws 5 Zesdaagse Terwijl de deelnemers aan de strandzesdaagse onder zomerse omstandigheden van Wassenaar naar Noordwijk liepen, organiseerde de DRDO op dinsdag 24 juli z’n vierde race van dit seizoen bij een andere badplaats iets verderop aan de Noordzee. Buiten de auto bleef het kwik in de thermometer steken op 28° graden. In de auto kwamen daar zeker nog eens twintig graden bij. Op het eerste gezicht ideale omstandigheden dus voor de niet-regenrijders ...   Verdeeld Ondanks de vakantieperiode waren er in totaal 22 deelnemers en die waren netjes over de drie klassen verdeeld; M3 (8 deelnemers), Diesel (6 deelnemers) en Specials (8 deelnemers). Gerard en Jaco waren met hun B18 ook van de partij. Jan had de Federal banden ‘gekeerd’ – van de links naar de rechts en vice versa – en dus was het tijdens de vrije training vooral zaak de banden schoon te rijden. Na vijf ronden en een ‘snelste’ tijd van 2:22:681 zat de vrije training erop en begon de tijdtraining. ‘King of qualifying’ Met een totaal van 11 ronden mocht ik me weer de winnaar van de tijdtraining noemen en het had zelfs een ronde meer kunnen zijn, als ik niet vlak voor het eind naar binnen was gereden voor een controle van de bandenspanning. Het mocht echter niet baten. Mijn 2:14:906 uit de vierde ronde kon ik niet meer verbeteren. Opvallend was dat bijna alle deelnemers hun snelste ronde aan het begin van de tijdtraining reden. Alsof de scherpte van rijder en materiaal er na zo’n tien minuten door de hitte vanaf was ... ‘King of penalty’ Bij mijn bezoek aan de Formule 1 in Duitsland het weekend ervoor had ik vooral goed op de pitstops gelet. Na twee keer een te late stop tijdens eerdere DRDO-races was het nu zaak om daarbij vooral geen fouten te maken. Toen tijdens de eerste race het bord ‘Pit window open’ werd getoond, reed ik de ronde erna gelijk naar binnen voor mijn verplichte stop. Ik stond één minuut stil en kwam achter een BMW E30 de baan weer op. Er ontstond zowaar een strijd om een positie, maar blauwe vlaggen voor de snellere koplopers zorgden ervoor dat ik steeds de aansluiting kwijtraakte en het ontstane gaatje moest dichtrijden. Op de officiële uitslag van de eerste race kwam startnummer 66 niet op de lijst bij de uitgedeelde straffen voor. Car 28 had de twijfelachtige eer deze race drie keer te worden genoemd; 10 seconden straftijd voor een te korte pitstop, 20 seconden straftijd voor te hard rijden in de pitstraat en, alsof dat nog niet genoeg was, ook nog eens een ronde aftrek vanwege een te late pitstop. Die had dus beter helemaal geen pitstop kunnen maken ... ‘Jolly jumper’ De tweede race ging zonder incidenten van start – de jump start van Jaco werd met 10 strafseconden beloond - en mijn tactiek was hetzelfde. Zodra het bord ‘Pit window open’  verscheen, reed ik de ronde erna naar binnen en maakte mijn verplichte pitstop. De bandenspanning werd gecontroleerd en na één minuut reed ik de baan weer op. Er waren dit keer geen andere deelnemers in de buurt voor een directe strijd om posities dus ik concentreerde me op de laptimer. Lager dan 2:15 was die de tweede race nog niet geweest. De laagstaande zon was niet meer zo warm, dus dat kon beter, veel beter... Snerp Opkomen rechte stuk, voor start/finish ... Ik schakelde naar z’n vijf en opeens klonk daar een soort snerpend geluid. Ik kon het geluid niet precies thuisbrengen maar het klonk anders als anders. Had ik soms de vijfde versnelling gemist en ‘opgeschakeld’ naar z’n drie? In een fractie van een seconde trapte ik de koppeling in, terug naar z’n vrij, keek naar de meters en de toerenteller, maar zag niets raars en schakelde rustig door naar z’n vijf. Weer dat andere geluid, weer die snerp. Inmiddels was ik de ingang van de pitstraat voorbij gereden. Niet wetend wat er aan de hand was, voltooide ik rustig mijn ronde en reed vervolgens de pitstraat in. De temperatuurmeter was in die ronde niet opgelopen of gedaald, dus de motor leek geen schade te hebben opgelopen. Wat was het dan wel? Brom Bij Jan aangekomen trapte ik een paar keer flink op het gas om hem te laten horen wat er aan mankeerde. Een sportieve brom klonk van onder de oranje B18.  “Jan, bij het opkomen van het rechte stuk hoorde ik opeens een ander geluid, een soort snerp. Hoor maar.” Demonstratief trapte ik nogmaals het gaspedaal in. Jan bukte en keek onder de auto, bewoog de einddemper en de conclusie was snel getrokken. “De uitlaat is gebroken. We hoorden net al een ander geluid voorbij komen, maar wisten niet wie het was. Dat was jij dus. De wedstrijd duurt nog zo’n twaalf minuten, als je wilt kun je doorrijden, maar je maakt wel wat meer lawaai. Je hebt dus kans dat je eruit gehaald wordt met een technisch defect vanwege het geluid. Kijk maar wat je doet.” Het vizier ging dicht, ik schakelde de eerste versnelling in en reed de pitstraat uit. Iedere ronde was er één en je wist tenslotte nooit ... Door het andere geluid kon ik mijn normale ritme van op- en terugschakelen niet vinden. Dan blijkt ‘geluid’ een belangrijk hulpmiddel bij het autorijden te zijn. Iedere keer als ik over start/finish reed, keek ik of ik de bekende ‘meatball’ met het startnummer 66 zag, maar die kwam gelukkig niet. Zo ‘hinkte’ ik naar de eindstreep. Desastreus Achteraf bleek de tweede race voor alle drie de B18’s ongelukkig te zijn verlopen. Behalve mijn uitlaat, was bij Gerard de versnellingsbak kapot gegaan – hij miste de 3e versnelling – en Jaco viel twee ronden voor het einde uit door te weinig benzine. Omdat ik een extra pitstop had gemaakt en de laatste ronden niet voluit had kunnen rijden, had ik daar echter niet van kunnen profiteren en ik zag mijn achterstand in het tussenklassement verder oplopen. Volgende keer De volgende race is op zondag 19 augustus bij de DNRT op Zandvoort. Behalve de uitlaat betekent dat dus weer herstikkeren en de Federals vervangen door de Toyo’s. Net als op Zolder rijden de B18’s die dag samen met de toerklasse. Het programma van deze zondag is als volgt: 06:30 u. Inschrijven & keuring 09:00 u. Vrije training 11:15 u. Kwalificatie training 14:05 u. Race 1 (12 ronden) 16:10 u. Race 2 (12 ronden) Behalve vroeg op is die dag ook de Formule Ford te gast bij de DNRT. Zij rijden twee races van 12 ronden, één om 10:40 u. en één om 13:30 u., een must voor de liefhebbers van racehistorie. Dit wordt ook de eerste race met mijn EU-licentie. Ik heb het dringende verzoek van de DRDO en de DNRT ingewilligd en ben nu nog maar één stap verwijderd van mijn superlicentie. Ik ben €65 armer maar tegelijk een illusie rijker, want het wachten op een belletje van een Formule 1 baas op zoek naar talent is begonnen … Dilemma Normaal wordt het Autosportnieuws afgesloten met een hittip van DJ228, maar eigenlijk mag je tegenwoordig gerust spreken van DJDilemma. Dan weer startnummer 228, de volgende race een paar weken later weer startnummer 66. Ondanks alle actie op, en deze keer vooral buiten de baan is het DJ228 toch weer gelukt een toepasselijke hittip te vinden; Of Monsters and Men met “Little Talks”. Want zeg nou eerlijk; goed beschouwd zijn het toch vooral ‘niemendalletjes’ …