Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws 3 Two times fifty minutes of fun Dinsdag 29 mei was het circuit van Zandvoort het strijdtoneel van de tweede race bij de DRDO. Dat betekende dus weer twee keer een ‘uur’ rijden met een verplichte pitstop. De verplichte stickers zaten nog op de auto en het inschrijven was om 16:00 uur, dus het was een rustige start. De inschrijving, de keuring en de rijders briefing van de 21 aanwezigen verliepen volgens schema en daarna kon de ‘warm up’ beginnen. Voorbereiding Temperatuur in de banden krijgen en ritme opdoen voor de kwalificatie, dat was het devies van de vrije training. Dit keer geen andere SR racers, wel een andere B18 van Dirk van Vuure waar ik me mee kon meten. Voor deze gelegenheid deelde Dirk z’n auto met een tweede rijder, Rick Langendijk. De zon zorgde voor ideale raceomstandigheden en al gauw kleefden de ‘Federals’ aan het Zandvoortse asfalt. Opschieten Het tijdschema van de DRDO is vooral gericht op rijden, veel rijden. Zodra de vrije training is afgevlagd en de laatste rijder de pitstraat in rijdt, gaat het licht aan het eind van de pitstraat alweer op groen en begint de 30 minuten durende tijdtraining of kwalificatie. Brandstof tanken en andere werkzaamheden kosten je dus rijtijd. Jan had van te voren de remblokken vernieuwd, brandstof had ik nog genoeg; bleef over het controleren van de bandenspanning. Koning van de kwalificatie Na een kleine onderbreking reed ik de baan weer op. Terwijl anderen af en toe de pit opzochten, reed ik aan één stuk door. Samen met nog twee andere rijders reed ik totaal elf ronden, daar waar anderen niet verder kwamen dan – of genoegen namen met – vijf tot acht kwalificatieronden. Garantie voor een snelle tijd was het echter niet; een 2:15:368 in mijn 11e ronde was ronduit teleurstellend. Pitstop Bij de rijdersbriefing vooraf was er wat onduidelijkheid geweest over de verplichte pitstop. De minimale rijtijd was 20 minuten per rijder. Uitgaande van een uursrace betekende dat een stop tussen de 20e en 40e minuut. Toen bleek dat de ´uursrace´ geen zestig maar vijftig minuten zou duren, kwam het pit window te liggen tussen de 20e en 30e minuut van de race. Voor alle duidelijkheid zou er op start/finish ook nog een bord getoond worden zodra het pit window openging. Net als de vorige keer … In het spoor Bij de start stond ik direkt achter de B18 van Dirk en Rick. Bij het zien van het vijf seconden bord verhoogde ik het toerental naar circa 3000 toeren en toen het rode licht uitging liet ik razendsnel de koppeling opkomen. Het was niet genoeg om Rick nog voor de eerste bocht te verschalken. Gedurende de daarop volgende ronden bleef ik in het spoor, loerend op een foutje. Dat kwam er. In de vierde ronde, bij het uitkomen van de Hugenholzbocht, opgaan van de Hunzerug raakte de B18 van Rick in een slip. Keurig corrigeerde hij echter en liet me geen ruimte om van het missertje te profiteren. Pitstop window Ik vond dat het lang duurde voordat het bord met “Pit window open” verscheen. Zouden we dan langer rijden en de stop later zijn? Plotseling was daar het bord en een ronde later ging de B18 voor mij de pit in. Als ik nu een paar snelle ronden kon rijden, zou ik misschien na mijn stop voor Rick komen. In ieder geval wel voor de roetuitbrakende Seat die ik een paar ronden geleden had ingehaald ... Volgas vloog ik over het rechte stuk, langs de pit en zag dat het bord “Pit window open verdwenen was. Dat was snel. Al na twee ronden. Zou de wedstrijdleiding zich vergist hebben? Twee ronden later zag ik weer een bord bij de ingang van de pitstraat, maar ik kon niet precies lezen wat erop stond … Beter nooit dan laat … Je bent te laat!” Dat waren letterlijk de woorden van Jan toen ik tot stilstand was gekomen voor mijn verplichte pitstop. Niet begrijpend keek ik hem aan. “Het pit window is gesloten en deze stop telt niet. Je zal na afloop wel een tijdstraf krijgen”. Had ik daar dan zo mijn best voor gedaan? Ik was toch gekomen om te rijden, te racen, niet om een minuut in de pit stil te staan. Dat kan ik op de openbare weg voor een stoplicht ook. Na afloop van de race kwam de wedstrijdleiding met een briefje. Ik kreeg één ronde aftrek. Jan en ik konden er eigenlijk wel om lachen. Volgende keer dus of op tijd stoppen of helemaal niet en zo die rondeaftrek compenseren, want 1 minuut stilstaan met het in- en uitrijden duurt bijna net zolang. Winst Ook voor de tweede race stond ik pal achter de B18 van Dirk en Rick. Ditmaal zat Dirk achter het stuur. Het startlicht doofde en zag de achterwielen van de B18 voor mij zoeken naar grip. Een dikke streep rubber achterlatend kwam Dirk moeizaam van z’n plaats. Mijn start was perfect. Voor het eerst sinds lange tijd won ik een plaats bij de start! Lang kon ik er niet van genieten, want een paar bochten verder, in het verkeer, wurmde Dirk zich behendig langs mij en andere deelnemers. Klok Ik had het klokje bij de start in de gaten gehouden en wist wanneer te stoppen voor mijn verplichte pitstop. Ik zag het bord “Pit window open” verschijnen en een ronde later dook ik naar binnen. Ik hield een oog op de laptimer terwijl ook Jan een minuut stilstaan aftelde. Met 20 km/u naar het einde van de pitstraat voor het laatste deel van de tweede race. Code 60, gevolgd door dubbel geel op het rechte stuk kondigde het naderend onheil aan. Aan het eind van de Tarzanbocht zag ik het oliespoor beginnen. Na de Gerlachbocht zag ik een BMW M3 en de B18 van Dirk, nu met Rick achter het stuur, in de bandenstapels staan. Beide auto’s waren uitgegleden over de olie van een deelnemer, die, bij het uitkomen van de Tarzanbocht, iets te ver over de ‘curbstones’ was gegaan en zo z’n oliecarter kapot had gereden. Er was geen houden aan geweest, met een daverende knal in de bandenstapels tot gevolg. Brokstukken Na twee ronden onder code 60 rond gereden te hebben, besloot de wedstrijdleiding de race te stoppen met een rode vlag om zo de brokstukken van de baan te kunnen halen. Beide rijders waren ongedeerd. De race werd niet meer herstart. Volgende keer Ik voelde me minder moe dan na het eerste DRDO evenement. Ik had in beide races een aantal maal een 2:13 gereden, dus de weg naar boven lijkt ingeslagen. De volgende DRDO-race is op dinsdag 26 juni en ik zie daar nu al naar uit. Zou het weer sneller gaan? Om circa 17:30 uur begint de vrije training. Verder is de racekalender ongewijzigd gebleven, maar aanpassingen in de toekomst zijn niet uit te sluiten, want de website van de ‘BMW driversclub’ wordt ook nauwlettend in de gaten gehouden. Na de DRDO volgt op dinsdag 10 juli de DNRT met hun sprintraces op Zolder. Ik ben benieuwd of ze me daar nog kennen. In ieder geval betekent dat weer herstikkeren ... DJ228 Net zoals de races zich in snel tempo opvolgen, doen de hittips van DJ228 dat ook. Deze keer is de keuze gevallen op W.T.F. met “Da Bop”. En vind je het niks ... Niet getreurd want over een paar weken is er weer een nieuwe hittip. Nieuwe ronde, nieuwe kansen ...