Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home
Autosportnieuws 2011 (3) Fotohesje & familiealbum De dag begon samen met Maurice met een bezoek aan de receptie van het circuitpark om zijn fotohesje op te halen. Met dat felbegeerde hesje zouden eindelijk de hekken open gaan, die normaal gesproken voor de amateurfotograaf gesloten blijven, en zou hij foto’s vanachter de vangrail kunnen maken. Geen geklungel meer door het hek of zo, maar professionele ‘meetrekkers’ zouden tot de standaardmogelijkheden behoren. De email was niet aangekomen, maar de afgedrukte versie werd als bewijs geaccepteerd dat de aanvraag op tijd gedaan was. Behalve het hesje kreeg Maurice ook de nieuwe voorwaarden mee waaraan de fotograaf moest voldoen voor het verkrijgen van het hesje, want de voorwaarden waren een paar dagen ervoor aangescherpt. Men wilde duidelijk geen hobbyfotografen voor het familiealbum langs de baan hebben staan. Aanstichter In mijn inmiddels jarenlange autosportcarrière heb ik nog nooit zo’n korte vrije training meegemaakt. Net na het Scheivlak begon een oliespoor dat twee auto’s in de grindbak van de daarop volgende Mastersbocht had doen belanden en even verderop, bij de Wilgenhaeghebocht, stond de aanstichter van al het kwaad. De organisatie dacht het met een ‘code 60’ op te kunnen lossen, maar dat bleek niet het geval. De vrije training werd al na twee ronden stilgelegd en was zo een veredelde opwarmronde geworden. Code rood betekende de pit inrijden en een 2:34:914 op de klokken onder droge omstandigheden. Tegenwind De dag was al begonnen met wat omrijden bij Alphen vanwege werkzaamheden aan de weg. Tijdens de tijdtraining merkte ik op het rechte stuk dat er ook nog een noordenwind over de baan blies, die de snelheid temperde. Voor een echt snelle ronde zou ik moeten ‘slipstreamen’. Ik probeerde van een snellere deelnemer uit de sportklasse te profiteren, maar dat lukte slechts gedeeltelijk; 2:17:746 was het resultaat, vier seconden achter de snelste B18 van Ad Knijf, een auto die ook door Jan wordt onderhouden. Gerard Vleming kwalificeerde zijn B18 tussen de beide auto’s van het Schotkamp Racing Team in. Daarmee is gelijk het hele B18-veld van deze dag genoemd. Geen Nico deze keer. Nostalgie Na de tijdtraining stond een race over zes ronden van de Formule Vee op het programma. Formule Vee is een internationale competitie en dit weekend waren zij te gast bij de ZAC. Het zijn historische open formuleauto’s en net als bij de klassen bij de ZAC, rijdt er van alles tegelijk in de baan. Met vleugels, zonder vleugels, het maakt niet uit. Als het maar een monoposto, in goed Nederlands een éénzitter, is en vier wielen heeft. Uiteraard werd het fototoestel hiervoor even uit de tas gehaald. Inhalen verboden Maurice, Giel en Jolanda zochten met hun fototoestel een mooi plekje langs de baan op. Net als tijdens de eerste race begin april raakte ik na de start verwikkeld in een strijd met een zescilinder E30. Ik moest vooral proberen er snel voorbij te komen om de aansluiting met de andere deelnemers niet te verliezen en niet in een niemandsland terecht te komen, zodra ik er voorbij was. Ik besloot tot een uitremactie bij de Tarzanbocht. Het stuk daarna was lang en bochtig genoeg om voldoende voorsprong op te bouwen, zodat ik weer niet gelijk op vermogen voorbij gestoken zou worden. Ik plande mijn aanval inde tweede ronde, maar zag nog net op tijd de gele vlag van de baanpost, inhalen verboden! Dan moest het de volgende ronde gebeuren. Ik moest deze ronde alleen in het spoor blijven en volgde de E30 zo kort mogelijk … Linksvoor Op het tweede rechte stuk, voor de Audi S, remde ik zo laat mogelijk. Ik hoorde een wiel blokkeren en loste de rem iets. Tegelijk hoorde ik een raar geluid, anders dan anders. Het leek van linksvoor te komen. Ik haalde de bocht met veel moeite nog net. Ik moest mijn stuur scheef houden om rechtuit te rijden en begreep dat er iets mis was. Rustig vervolgde ik mijn weg naar de pit. Eenmaal bij Jan aangekomen bleek de linker voorband lek te zijn geraakt. Bij de Formule 1 duurt het wisselen van vier banden net geen drie seconden, bij de ZAC duurt dat iets langer. Voor mij betekende dat het einde van race 1 en voor de beide fotografen geen actiefoto’s van de ‘oranje 228’. Achteraan Door het uitvallen in race 1 moest ik de tweede race helemaal achteraan starten. Volgens de startopstelling zelfs vanaf positie 46. Ik stelde me op de paddock op bij startnummer 46 en verbaasde me erover dat een onbekende B18, die ik heel de dag nog niet had gezien, zich voor mij opstelde. De tijd was tekort om navraag te doen hoe het precies zat. Precies drie ronden duurde het gevecht met deze onbekende B18, toen liet hij me voorbij en dook de pit in als was het een plaatje uit een stripalbum van Michel Vaillant. De onbekende rijder had even de B18 geprobeerd, meer niet en ik had, me vooraf verheugend op een leuke strijd met de zescilinder E30, deze tandenknarsend aan de horizon zien verdwijnen. Podium Met slechts drie B18’s aan de start stond ik eindelijk weer eens echt op het podium. “Rob, waar was je nou? De prijsuitreiking van de B18 is al geweest.” “Ja Ria, we zijn als laatste van de dag geëindigd, nog even de auto bij Jan gezet, opgeladen en opgeruimd en toen hierheen gekomen, maar je hebt toch zeker wel mijn prijs en de bloemen bewaard want er waren vandaag maar drie B18’s volgens de lijst.” Ik kreeg de bloemen en mijn prijs, de 4e plaats in de B18-klasse. Naar wie de 3e prijs is gegaan, ik weet het niet. Het zal toch niet zo zijn dat die onbekende B18-rijder ook nog eens met mijn prijs aan de haal is gegaan … Volgende keer De volgende keer is zondag 7 augustus en plaats van handeling is het vertrouwde Zandvoort. Het wordt ook tevens de laatste keer dit seizoen dat de ‘oranje 228’ op dat circuit te bewonderen zal zijn, want de afsluitende finalerace van 28 oktober zal ik noodgedwongen weer moeten missen. Het programma met de geplande aanvangstijden voor zondag 7 augustus is als volgt; 10:15 Vrije training 12:25 Tijdtraining 15:30 1e Manche (12 ronden) 17:20 2e Manche (12 ronden) Formule Vee Ook de liefhebbers van oude formuleauto’s kunnen zondag 7 augustus aan hun trekken komen, want de Formule Vee is, net als in april, weer present. Ze rijden nu zelfs twee races; 10:40 1e Manche (12 ronden) 13:45 2e Manche (10 ronden) DJ228 Het mag duidelijk zijn. Zondag 1 mei was duidelijk mijn dag niet, maar autoracen is vooral vooruit kijken. Vol vertrouwen ziet DJ228 dan ook de volgende race tegemoet met zijn nieuwe hittip; ‘Ready to Go’ van Martin Solveig featuring Kele