Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws 2 Koude start Ik draaide de contactsleutel om. De controlelampjes in het dashboard lichtten op. Ik draaide de contactsleutel een slag verder. De startmotor bracht langzaam de krukas in beweging. De kleppen en de zuigers gingen ritmisch op en neer, terwijl de brandstof pomp voor de aanvoer van de V-Power zorgde. De lucht mengde zich met de brandstof en de bougie deed de rest. Na zes maanden van serene rust sloeg de motor in de ‘oranje 228’ aan. Het raceseizoen 2012 was begonnen … Even voorstellen In totaal acht B18’s hadden zich ingeschreven voor de eerste race op Zandvoort, waarvan maar liefst vijf in de SR Racing Team kleuren. 208, Jaco Goedkoop, een nieuwe rijder die de auto van Gerard Hoepel heeft overgenomen 211, Vivienne Geuzenbroek, tweedejaars B18 en de enige dame in het deelnemersveld 217, Benno Stoiber, in 2011 regelmatig bij crashes betrokken, soms buiten z’n schuld 223, Gerard Vleming, garagehouder in Maarsen 224, Dirk van Vuure Jr, redacteur van het autosporttijdschrift START 228, Rob Gilhuis, verdere introduktie overbodig 229, Nico Koetsveld, de kampioen van 2011 in de B18 klasse 238, Dirk van Vuure Sr, de vader van Dirk van Vuure Jr Drukte Met 47 auto’s in de baan was het een drukte van belang. Het viel dan ook niet mee een goede kwalificatieronde te rijden. Ik kwam tot een ietwat teleurstellende 2:14:565, gereden in ronde 8, en stond daarmee 6e op de startopstelling, pal voor Vivienne en Dirk Sr. Valse start Al in de opwarmronde naar de startopstelling schakelde Vivienne zichzelf uit voor een goede klassering. Haar motorkap klapte tijdens het rijden open – waar heb ik dat meer gezien – zodat ze de pit in moest om de motorkap te sluiten en vast te zetten. Haar restte niet anders dan te starten vanuit de pit en gedurende 12 ronden de achtervolging op de rest van het deelnemersveld in te zetten. Inmiddels had Maurice een goede plek in de duinen gevonden en was getuige van een harde klap in de Arie Luyendijkbocht, het vroegere ‘Bos Uit’, tussen een Golf en een Sierra halverwege de race. Op het asfalt lag een afgebroken wiel met veerpoot en de baanposten zwaaiden met ‘code 60’. De opruimwerkzaamheden vorderden langzaam maar gestaag zag ik na 3 ronden of bijna 15 minuten met 60 over het circuit te hebben gereden. De herstart kon nooit lang meer op zich laten wachten, dus besloot ik de banden en remmen wat op te warmen voor de eindsprint ... Ik reed vlak voor de Kuhmobocht en zag de baanpost de paarse vlag naar binnen halen en ging op het gas. Deze meters en seconden waren voor mij! Groot was mijn verbazing toen ik in plaats van de groene vlag de rode vlag zag verschijnen. Was de marshall rood-groen kleurenblind? Had hij in z’n enthousiasme misschien de verkeerde vlag gepakt; het was voor hem tenslotte ook weer de eerste keer? De volgende baanpost zwaaide echter ook met een rode vlag. De race werd 4 ronden voor het einde gestopt. Malen Voor de start van de tweede race stond ik weer op startrij 23, alleen nu aan de rechterkant. Dit was de plek waar in de vorige race de Golf en de Sierra hun Waterloo hadden gevonden. De opruimdienst had rijkelijk met grit gestrooid om de weggelekte vloeistoffen te absorberen en, omdat dit buiten de ideale lijn lag, was het in de andere races niet weggereden. Het rode licht ging uit en de achterwielen van de ‘oranje 228’ zochten naar grip. Het grit werd tot stof vermalen en ik kwam hortend en stotend van mijn plek. Startnummer 211 profiteerde, nam de 6e plaats over en stond die niet meer af. Vrij rijden Na de race raakte ik in gesprek met Jaco en Gerard over het vrij rijden. Ze vertelden over een organisatie luisterend naar de illustere naam Dutch Race Driver Organisation, kortweg DRDO genaamd, die ook iets met races deed. 24 april stond hun eerste evenement voor dit seizoen gepland en Gerard en Jaco zouden daar heen gaan. Of ik interesse had? DRDO Eenmaal thuis werd de website www.drdo.nl bekeken voor verdere informatie. Drijvende krachten achter de DRDO waren Dillon Koster en Danny van Dongen. 2012 was hun 2e  seizoen en ze hadden zeven races op hun kalender staan. Er waren 3 klassen, te weten, BMW M3 Cup, een dieselklasse en, dit seizoen voor het eerst, de ‘Specials’. Net als in de begintijd bij de Zomeravondcompetitie zouden de races in de middag, in dit geval om 17:00 uur, starten en in de avond eindigen. Het concept tijdschema vermeldde een vrije training, een kwalificatietraining en twee races van ieder een uur met een pitstop. Het tijdschema was echter van 2011, gebaseerd op slechts twee klassen. Hoe zou dat dan in 2012 zijn met drie klassen. Je kon toch geen 80 auto’s tegelijk in de baan hebben? Beter in benden Voorwaarde om aan de DRDO races deel te mogen nemen was dat alle deelnemers verplicht met Federal banden moesten rijden. Iedere keer banden wisselen - Toyo voor de DNRT en Federal voor de DRDO – was geen aantrekkelijke optie, dus werd er een telefoontje naar Profile Tyrecenter Alband in Rotterdam Kralingen gepleegd. Ik had geluk. Hans had nog precies twee velgen liggen die ik voor een aantrekkelijke prijs kon kopen. Zo is Profile Tyrecenter Alband niet alleen ‘beter in benden’ maar ook in velgen! Bekende Aangezien ook nog de Federal banden op de velgen gemonteerd moesten worden, meldden Jan en ik ons op 24 april iets na 13:00 uur op het circuit. Stel je voor dat het tijdschema veranderd zou zijn? Terwijl de banden werden gemonteerd kwam ik een BN-er tegen; Rob Kamphues was aan het testen met een open sportwagen, een Radical. Kennismaking Danny kwam persoonlijk met de drie SR Racing rijders kennismaken en uitleg geven over de opzet van de DRDO. Hij vond het een goed teken dat de DRDO ondanks het prille bestaan nu al meer rijders had dan het DPP, het Dutch Power Pack, en hij vertelde over de verdere plannen. Zo staat de laatste DRDO race gepland voor 9 oktober. Dit wordt een echte avondrace, waarbij de baan volledig verlicht zal zijn. Vergelijk het met de F1 in Singapore, maar dan in Nederland, op Zandvoort, met toerwagens. Ambitieus? Omkatten De plichtplegingen, inschrijven, keuren en, niet te vergeten, betalen werden voltooid en de verplichte stickers van de DRDO-organisatie vonden hun weg naar de auto. Ook werden er nieuwe startnummers op de auto geplakt. De ‘oranje 228’ van de DNRT werd “omgekat” naar de ‘oranje 66’ van de DRDO. Iets meer dan twintig rijders hadden zich ingeschreven. Zodoende kon het gepubliceerde tijdschema worden aangehouden en zou iedereen tegelijk in de baan zijn. Vooraf was er een rijdersbriefing waarin alles nog eens duidelijk uiteen werd gezet. Vermoeiend Door het plakken van alle verplichte stickers, was er wat vertraging in het originele tijdschema. Geen probleem. De pauze tussen race 1 en race 2 werd gewoon wat teruggebracht, van 45 naar 15 minuten. De iets smallere banden boden wat minder grip dan ik gewend was. Met rondetijden rond de 2:14 – 2:15 was ik wel constant maar niet snel genoeg om me in de strijd aan de kop van de Special klasse te mengen. Dat vereist dus nog enige gewenning, want het bleek wel degelijk mogelijk met een B18 en deze banden vergelijkbare rondetijden neer te zetten als met de Toyo’s bij de DNRT. Wat me ook duidelijk is geworden, is dat ik aan mijn conditie moet gaan werken. Zo’n uursrace is nu hard werken geblazen. Na twee keer 23 ronden te hebben gereden met 15 minuten pauze ertussen, heb ik drie dagen met spierpijn gelopen, terwijl het jaren geleden bij DNRT als bijna vanzelf ging en ik nergens last van had. Dan merk je natuurlijk ook dat de huidige races bij de DNRT over 8 à 10 ronden met een tussentijd van 2 uur niet te vergelijken zijn met de uursraces zoals die bij het DRDO worden gereden. Je moet zorgen dat je auto in orde is, remmen en banden, want de 15 minuten tussen de races is precies lang genoeg om er een jerrycan benzine in te gooien, maar bij lange na niet voldoende om ook nog banden en remblokken te wisselen. Gewijzigde kalender 2012 De eerste kennismaking met de DRDO is me goed bevallen en heeft tot aanpassingen in de vorige keer gepubliceerde racekalender geleid. Wat ik zocht, namelijk veel rijden, daar voorziet de DRDO in. Een aangename bijkomstigheid is, dat door het geringe aantal deelnemers, je ook niet steeds aan de kant moet (blauwe vlag) en je dus volop met jezelf bezig kunt zijn. Bovendien is de sfeer er goed. De gewijzigde de racekalender voor de rest van het seizoen 2012 ziet er voorlopig als volgt uit: 29 mei dinsdag Zandvoort (uursraces) 8 juni          vrijdag Zandvoort 26 juni dinsdag Zandvoort (uursraces) 10 juli dinsdag Zolder 24 juli dinsdag Zandvoort (uursraces) 19 augustus zondag Zandvoort 30 augustus donderdag Zandvoort (uursraces) 9 oktober dinsdag Zandvoort (optioneel) 20 oktober zaterdag Zandvoort De website van de ‘BMW driversclub’ wordt ook nauwlettend gevolgd, dus meer aanpassingen zijn niet uit te sluiten. * Lekker rustig bij de DRDO * DJ228 Na de kennismaking met het rijden bij de DRDO was het kiezen van de hittip door DJ228 niet zo moeilijk meer. “I like it like that” van Hot Chelle Rae ft. New Boyz. Nu kijken of ook de rondetijden naar beneden gaan ...