Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home
Autosportnieuws 2011 (2) Kledingvoorschriften Bij de uitnodiging voor de eerste race was het al genoemd; in verband met de veiligheid ging de organisatie ook letten op de kleding die de rijders droegen. Iedereen was verplicht bij het keuren van zijn of haar auto ook zijn racekleding te laten zien. De auto was in een tijd van een zucht goed gekeurd – even op de rem trappen om te kijken of de remlichten het deden – maar mijn kleding was niet helemaal in orde. Althans, het was niet compleet merkte Aad op toen hij om mijn helm en handschoenen vroeg. Mijn antwoord dat ik die niet bij mij had, leverde een gevat “Dan wordt het vandaag ook niet racen” op. Gelukkig kennen we elkaar al langer - het circuit is klein – dus uitsluiting bleef uit en ik mocht starten. SRDC Jan was er, in afwachting van een volgende operatie, deze keer weer bij. Op mijn vraag wat het ‘Schotkamp Research & Development Center’ deze winter als verbetering had gevonden, begon hij over de stofdoektheorie. Het precieze begreep ik er niet van maar het had volgens mij met een verminderde wrijvingscoëfficiënt en luchtweerstand te maken. In ieder geval zag de auto er schoon uit. Ouderwets Ik zette mijn helm op en trok mijn gehavende handschoenen aan. De klok gaf 10:00 uur aan. Het was de hoogste tijd voor de eerste vrije training van het seizoen 2011. Rustig reed ik mijn rondjes samen met de sportklasse en telde nog 2 andere B18’s. Geen Nico, die zou wat later komen, geen Hoepels, geen Dirk van Vuure en geen Co Visch. Het was een mager startveld. Na vijf ronden werd ik afgevlagd en was de vrije training ten einde. Hank Mijn handschoenen met die gaten en scheuren dat kon natuurlijk niet. Als Aad dat zou zien, dan zou het gauw uit zijn met de pret. Gelukkig is Hank er altijd bij tijdens de ZAC- evenementen. Wat Ben Prins is voor de banden, is Hank voor de andere racespullen. Kleding, schuim, remblokken; (bijna) alles heeft hij bij zich om de racer terzijde te staan en de dag tot een goed einde te brengen. Hank, wat kost voor mij een nieuw setje handschoenen, want met deze ga ik het einde van de dag niet halen.”  Hank keek met geoefende blik naar mijn hand en zei: “Volgens mij heb je maatje 11 nodig. Die van Puma kosten 99 euro, van Sabelt zijn ze 50 euro. Even kijken wat ik heb liggen.”  Hij keek in de bus, maar een maatje 11 van Sabelt kon hij niet vinden. “Wacht even, ik heb nog wel iets anders, iets moois voor je, kost ook 50 euro, even kijken waar ik dat heb. Waar liggen ze nou? Hank keek verder in de laadruimte en vond wat hij zocht; “Alsjeblieft, blauwe Puma’s, ik wist dat ik ze nog ergens had liggen. Pas ze maar eens, volgens mij zijn die wel goed. Daarmee rijd je gegarandeerd 2 seconden per ronde sneller.”  Ik trok ze aan en ze zaten, ook al was het dan maatje 10, prima. Lekkage Bij het uitrijden van de pit voor de tijdtraining zag ik het oliespoor in de Tarzanbocht al glimmen. Het liep helemaal door tot in de Hugenholzbocht. Net als toen bij Andre. Snelle tijden waren zeker aan het begin uitgesloten en met 49 auto’s in de baan was het aardig druk. Dat werd opletten en proberen ergens in een tijdsbestek van zo’n 25 minuten een vrije ronde te vinden. Van mijn 8 gereden ronden, was ronde 6 het snelst, of beter, het minst slecht: 2:15:322, en dat met mijn nieuwe handschoenen … Tijdwinst Telkens aan het begin van een nieuw raceseizoen wordt het tijdens de rijders-briefing gezegd; “Als we tijdwinst hebben, houden we dat vast. Zorg dus dat je op tijd opgesteld staat.” Even zo vaak blijkt echter al na één race dat er van tijdwinst helemaal geen sprake is en vaak moeten de finaleraces aan het eind van een dag met een aantal ronden worden ingekort om voor het donker klaar te zijn. Nu was dat niet anders zagen ook Roderick, Maurice en Silvya. Niet om de geplande 14:30 uur maar om 15:00 uur ging het rode licht voor mijn eerste race uit. De oorzaak van deze vertraging was een nieuw oliespoor in de Hugenholzbocht dat moest worden ‘opgeruimd’, maar voor het zover was kwam Aad nog even langs … Inspectie “Rob, moest jij me nog niet iets laten zien? Vanmorgen, je weet wel. Je had toen toch niet alles bij je …”  Ik gaf Aad mijn nieuwe handschoenen. Met een glimlach bekeek ik het tafereel. Dat was geen probleem. Toen was mijn helm aan de beurt. Hij keerde hem zo goed als binnenstebuiten op zoek naar een sticker die aan moest geven aan welke specificaties de helm voldeed. Na enig zoeken vond hij hem, gewoon aan de buitenkant van de helm. Ook die was in orde. Stof Jan had me van tevoren gewaarschuwd voor de gladheid in de Hugenholzbocht. Blijkbaar hadden anderen niet zo’n goede race-engineer, want toen ik er na mijn mislukte start aankwam, daalde het stof al neer van de megaklapper. In het voorbij gaan telde ik een stuk of 6 uitvallers. Dat schoot op, hoewel … ik had geen B18 bij de uitvallers gezien. Ik had aansluiting gevonden bij een nieuwe rijder in de sportklasse. Met zijn 6-cilinder BMW was ik geen partij. Op ervaring reed ik er in de bochten naar toe, maar zodra er een recht stuk aankwam, werd het verschil weer groter. Toch kon ik goed bijblijven en Jan was best wel tevreden met het resultaat, een 2:12:778. Finale Een uurtje later dan gepland ging de finalerace van start. Ik stond een paar plaatsen naar voren ten opzichte van mijn eerste race. Ik had een redelijke start maar kon niemand vinden om ‘aan te haken’. Al na een paar ronden keek ik tegen een onoverbrugbare achterstand aan. De blauwe vlaggen waren voor mij, maar waarom zo druk zwaaien als de koploper als enige in je spiegel te zien is? Die kan toch wel even wachten tot na de bocht? Niemand met wie hij strijdt. Als er nou een groepje aankomt, dan kan ik dat begrijpen. Die rijders strijden onderling om een plaats, maar enkel voor de leider aan de kant gaan? Ach, ook voor de marshalls was het de seizoensopening en het moment te laten zien wie feitelijk de baas is. Ik miste het podium op een haar na met mijn 4e plaats. Gelukkig was Ria zo aardig om toch nog even de toegangsdeur voor me open te doen, zodat ik mijn eigen feestje inclusief bloemen kon vieren. YouTube Naast deze autosportnieuws is het ook weer gelukt een verse bijdrage op YouTube te plaatsen in de vorm van een foto- videoverslag! Kijk onder het kopje YouTube of klik meteen hier! Volgende keer De volgende keer is zondag 1 mei en plaats van handeling is Zandvoort. Eens kijken of de ‘oranje 228’ het oranjegevoel van de dag ervoor een vervolg kan geven met flitsende rondetijden. Het programma, inclusief de geplande aanvangstijden, voor deze dag staat elders op de website. DJ228 Na het bovenstaande relaas lag Within Temptation met ‘Faster’ als DJ228 hittip voor de hand, maar de website biedt zoals gezegd ongekende mogelijkheden voor de hittip. Onder het mom van het oog wil ook wat daarom deze keer ‘Happiness’ van Alexis Jordan. Hurry, hurry, hurry … step on the gas …