Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home Autosportnieuws – Warmup Gesloten Na ruim 12 jaar trouwe dienst leek het mij wel nuttig mijn helm eens te vervangen. De binnenvoering begon los te laten en het aanwezige schuimrubber kwam er, iedere keer bij het opzetten, als los poeder uit. Dat was niet iets van de laatste maanden, dus al vanaf het begin van het seizoen 2012 liep ik met het plan rond voor een nieuwe helm. De zoektocht op internet begon en ik kwam uit op een Sparco WTX-5W in de maat L. Ergens in augustus vroeg ik de vaste leverancier van het DNRT of hij deze helm kon leveren. Dat was geen probleem zo werd me verzekerd en de prijs was concurrerend. Er was alleen één probleem: Op korte termijn was de helm niet leverbaar in de door mij opgegeven maat, want de Sparco-fabriek was vanwege de vakantie gesloten. Wel was er een XL op voorraad. Aangezien er op mijn eigen helm een L stond -  nee, niet van leerling! – en mijn huidige helm het nog wel een race zou volhouden, besloot ik te wachten tot de fabriek weer open zou gaan voor een helm in de juiste maat . Ik was in Italië, bij de Formule 1 in Monza, ik reed de finaleraces bij de DNRT en DRDO ter afsluiting van het seizoen 2012, maar nog altijd was er geen bericht dat de WTX-5W in maat L geleverd was. Het werd december en ik besloot een nieuwe poging te wagen. Ik vond een ander bedrijf dat de Sparco helm in het assortiment had en deed mijn bestelling via internet. Het seizoen 2013 was begonnen … WTX-5W XL “Goedenavond Rob, je spreekt met Maurice van ****. Je hebt bij ons een helm besteld, een Sparco WTX-5W in de maat L, maar die hebben we niet. Of eigenlijk hebben we de helm wel, alleen niet in de opgegeven maat. Er ligt hier een XL. Het probleem is dat de Sparco-fabriek op dit moment vanwege vakantie gesloten is, dus kunnen we hem ook niet voor je bestellen. Hoe snel heb je hem nodig?” Vanwege vakantie gesloten? Alweer? Of was dit de standaard verklaring in autosportland om tijd te winnen? Die nieuwe helm begon wel op een 23-delige soap te lijken. Als het waar is, is het geen wonder dat het in de zuidelijke Europese landen minder met de economie gaat wanneer de fabrieken iedere vakantie gesloten zijn. Of zou het juist zo goed gaan dat ze iedere keer dicht kunnen? “Ik rijd niet mee in het winterkampioenschap dus als ik hem ergens voor april heb, is het prima. Dan begint het seizoen pas weer voor mij.” “Wat voor type helm heb je nu? Hoe heb je de maat van je hoofd gemeten?” “Ik heb nu ook een Sparco helm en op de achterkant staat ergens een L en 60 centimeter. Het type weet ik niet, want ik heb ‘m al zo’n 14 jaar. Het is mijn eerste helm. Hoe ik indertijd aan deze maat gekomen ben, weet ik ook niet meer. Volgens mij was het gewoon passen (en op de prijs letten dacht ik in mijzelf). Misschien dat ik de bon nog ergens heb voor het type en … “Dat je daarmee nog steeds door de keuring komt zeg, wat rij je dan eigenlijk?” “Ik rij zomeravondcompetitie bij de DNRT en DRDO.” “Zou je me een plezier willen doen en je hoofd nog eens opmeten – je weet hoe je dat doet he? – want ik wilde je eigenlijk voorstellen dat we de maat XL die we op voorraad hebben toesturen en dat je die eens past. Als die te groot blijkt te zijn, kun je hem terugsturen en bestellen we gewoon een L voor je …” Ik voelde dat, aan de andere kant van de lijn, de euro-tekens in de ogen van Maurice verdwenen. Dit was geen professionele coureur met een onbeperkt budget die bij zijn winkel een bestelling had gedaan en de komende jaren voor een aanzienlijk bedrag omzet zou genereren, maar een amateur die een op zoek was naar een ‘low budget’ helm om weer jaren voort te kunnen. Millimeterwerk Ik rolde de centimeter rond mijn hoof en kwam uit op 60,7 centimeter. Een tweede poging leverde 60,3 centimeter op, ietsje meer dan de 60 centimeter die volgens de maattabel als maximum bij een L hoorde. Was mijn hoofd groter geworden of had ik al die jaren met een te krappe helm gereden? Al met al had het me nu lang genoeg geduurd dus ik besloot het voorstel aan te nemen. Met de koerier werd de WTX-5W XL een paar dagen later afgeleverd. Ik zette hem op en draaide mijn hoofd snel een paar keer van links naar rechts en weer terug. Zonder vertraging volgde de helm de bewegingen van mijn hoofd. Voor mijn gevoel zat die wat strakker dan mijn oude helm, maar dat was vast de nieuwigheid dacht ik bij mezelf. Net als nieuwe schoenen zich naar je voeten moeten zetten, moet zo’n helm zich naar je hoofd vormen. Modern De helm is voorzien van de nieuwste snufjes op het gebied van veiligheid en comfort. Zo zitten er HANS-clips aan en is die voorbereid voor een drinkslang en communicatie. Ook zitten er koelopeningen in, zodat ik straks in het heetst van de strijd mijn hoofd koel kan houden. Wel heb ik de indruk dat de nieuwe helm wat zwaarder is. Ik kan er dus weer een paar jaar tegen wat betreft mijn helm, maar m’n Sparco race- overall dateert ook nog van mijn allereerste race. Eigenlijk is die dus ook vervanging toe Voorbode Woensdagavond 23 januari meldde ik me bij Van der Valk Ridderkerk (bij Barendrecht) voor mijn nieuwe licentie. Meestal is het op zo’n avond aansluiten in de rij van wachtende bij het medische onderdeel, maar deze keer kon ik overal zo doorlopen. Als de keuring een voorbode is van wat me dit seizoen te wachten staat, dan zullen mijn rondetijden flink naar beneden gaan. In recordtijd was ik goed gekeurd en in het bezit van mijn nieuwe EU-licentie, omdat het plan voor 2013 weer deelname aan de races bij de DNRT en DRDO is. Aangekondigde veranderingen Inmiddels zijn de eerste voorlopige kalenders van de DNRT en DRDO openbaar. De DNRT organiseert een race minder dan het afgelopen seizoen, want het is crisis zegt Huub Vermeulen zelf. Er staat geen bijzonder circuit op het programma. Wel zijn er eind juni trainingsdagen op Spa en in augustus een super race weekend op Zandvoort. Het aantal races bij de DRDO is gelijk aan dat van vorig seizoen, maar zij hebben nu Zolder aan hun kalender toegevoegd. De opzet, races van een uur met een verplichte pitstop, blijft gelijk maar er is een aantal veranderingen aangekondigd om, zoals ze zelf zeggen, ‘close racing te bevorderen en rijders die vaak net naast het podium grijpen een kans te geven:’ de Specialklasse, die openstaat voor raceauto’s met een cilinderinhoud tot 2,5 liter en een geluidsniveau van maximaal 85 dB(A) wordt aangevuld met een nog te bepalen grens voor de pk - gewichtverhouding er worden extra gewicht en ‘successeconden’ voor de snelste rijders geïntroduceerd. Snelle rijders moeten langer stilstaan tijdens de verplichte pitstop; wie buiten de top drie is geëindigd, mag juist een kortere stop maken “the Stig” zal met de diverse auto’s gaan rijden om objectief te kunnen bepalen hoe snel deze zijn Een kortere pitstop klinkt me als muziek in mijn oren. De DRDO gaat de Formule 1 achterna. Net als het team van McLaren streef ik samen met Jan naar een pitstop van onder de drie seconden. Wat mij minder bevalt, is dat met ingang van het seizoen 2013 Kuhmo de nieuwe bandenpartner van de DRDO wordt. Dat betekent straks ongetwijfeld weer vers rubber om aan de start te mogen verschijnen, terwijl mijn vier Federals nog lang niet versleten zijn. Kalender 2013 De gecombineerde voorlopige kalenders van beide organisaties is als volgt: Whoooopppss....daar hebben we een mooi linkje voor:  <klik> De ‘oranje 228’ zal zeker niet op alle genoemde datums in actie komen. Er moet nog gekeken worden welke datums in mijn eigen agenda van werk en vakantie passen en het racebudget is, dat moge duidelijk zijn, gelimiteerd. DJ228 Heel langzaam wordt er weer aan autoracen gedacht. De opening van het F1-seizoen is aanstaande en vanaf volgende maand begint de amateur-autosport. Om alvast in de stemming te komen heeft DJ228 weer een toepasselijke hittip gevonden. Wat dacht je van Showtek & Justin Prime met “Cannonball”? Voor de filmkenners onder ons is de link met de autosport gauw gemaakt …