Meest Autosportnieuws Warmup Titel Meest Autosportnieuws Warmup. Zo’n titel kan maar één ding betekenen; een terugblik op de laatste race en het seizoen 2010 en een vooruitblik op het nieuwe raceseizoen 2011. Voor het eerst geen volledige editie in een email, maar verspreid via een ‘teaser’ en een link naar de website www.bmw228.nl. Dat alles bedoelt om de website bestaansrecht te geven en bezoekers te trekken. Hersteld Jan was nog verre van hersteld maar de finalerace op zaterdag 16 oktober wilde hij gewoon niet missen, want tenslotte viel er een kampioenschap te winnen. Dus was hij op deze gure maar zonnige najaarsdag weer aanwezig om de ‘oranje B18’ met raad en daad terzijde te staan. Net als andere jaren verliepen de finaleraces ook nu weer met de nodige incidenten. Het begon al in de vrije training, of beter gezegd, vóór onze vrije training. Gewichtsbesparing Net als de keer ervoor was het een BMW E30 die voor de nodige vertraging zorgde. Om gewicht te besparen waren de originele ramen door een handige doe-het-zelver vervangen door het veel lichtere plexiglas. IJverig in de avonduren uitgesneden, op maat gemaakt en vervolgens met popnagels aan de carrosserie bevestigt. Zeker als je ook nog op popnagels bespaart, scheelt dat kilo’s en dus seconden. Tel uit je winst moest deze kampioen in spé gedacht hebben. Nog lichter wordt je auto als je de ramen helemaal weglaat! En dat gebeurde ook … Als vanzelf. Door het drukverschil bij hoge snelheid werden de plexiglas ramen op het lange rechte stuk voor de pit eruit gezogen en daar door de andere deelnemers aan stukken gereden. De veegploeg moest er aan te pas komen om eerst de splinters op te ruimen alvorens de sportklasse, inclusief de B18-klasse aan hun vrije training kon beginnen. Waterloo Tijdens de tijdtraining zag ik een oliespoor boven in de Hugenholzbocht en aan het eind, net naast de baan, stond de B18 met startnummer 215. Dat beloofde niet veel goeds … Na afloop van de tijdtraining liepen Jan en ik naar de plek des onheils om samen met Andre Onderwater, de rijder, te kijken wat er precies aan de hand was. Het bleek erger dan gedacht. Het was einde wedstrijd, want een zuiger, of wat daar van over was, had een polsdik gat in het motorblok geslagen. Door dat gat was de olie op de baan gekomen. Hier was geen repareren meer aan en de zoektocht naar een nieuwe motor kon beginnen. Motorgeheimen Hoe het precies kwam weet ik niet, maar al pratend met Nico en Gerard over het uitvallen van Andre kwam het over het type motor. Volgens zeggen had BMW twee uitvoeringen van het 318TI-blok gemaakt, een 1.8 en een 1.9. Uitwendig zag het motorblok er exact hetzelfde uit, maar inwendig waren er verschillen. Als ik het goed onthouden heb, had het 1.9 blok geen hydraulische klepstoters maar nog een ouderwets stelsel van stangen dat de kleppen bediende. Dat stangenstelsel liet zich veel beter ‘tunen’. Zo kon een 1.9 blok 7200 toeren draaien, een 1.8 blok slechts 7000. Toen begon het mij langzaam duidelijk te worden waar het plotselinge talent van Nico vandaan moest komen. Behalve het sperdifferentieel, dat reglementair is toegestaan, zat er natuurlijk ook een motor in die net wat meer toeren haalde. Ik moest gelijk denken aan de wijze les van Jan toen we het wel eens over de zin en onzin van een aanpassing hadden gehad; “Het scheelt niet veel, misschien één tiende per bocht, maar als het circuit totaal twaalf bochten heeft, reken maar uit …”  Zo was dat natuurlijk ook met die motor. Tweehonderd toeren is niet veel, maar het is net wel even iets langer versnellen bij de start, net niet hoeven schakelen voor de toerenbegrenzer ingrijpt, het verschil zeg maar tussen een 2:08 en een 2:10 … Zo kwam bij de finalerace de vermoedelijke waarheid aan het licht van het nieuwe B18 ronderecord.. Review Met zo’n laatste race vers in het geheugen is het net alsof 2010 weer een jaar racen met de Olympische gedachte is geweest. Als je dan de oude verslagen er bij pakt, dan blijkt het allemaal wel mee te vallen. Het raceseizoen 2010 kende voor mij veel memorabele momenten, zoals de uitgave van het boek “Racen is onze passie” en een officieuze 2.08.87, maar het belangrijkste was toch wel de lichamelijke ongemakken bij Jan. Niet dat me dat het kampioenschap heeft gekost - zijn vervangers hebben me prima bijgestaan -, maar na jaren van trouwe samenwerking mis je op een bepaald moment de bekende aanwijzingen en de relativerende humor. Dat zijn ook de momenten dat je je realiseert dat, in tegenstelling tot wat velen denken, autoracen wel degelijk een teamsport is. Een officiële tijd van 2:09 zat er dit seizoen wederom niet in. Wel reed ik één keer weer een 2:10:969 en verbaasde daar vriend en vijand mee. Heel toevallig was dat net die ene keer dat de B18-klasse als eerste in het programma stond en de race, zoals gepland, stipt om 13.00 uur begon. Ik hoefde geen rekening te houden met een mogelijke uitloop bij de vorige races, kon me lekker ontspannen voorbereiden op de race. Zou dat dan het geheim zijn? Na een redelijk begin, zakte ik de tweede helft van het seizoen terug en kwam niet meer in de buurt van de 2:11 – 2:12, rondetijden die ik aan het begin van het seizoen, toen Jan er bij was, met gemak reed. Een opkomende verkoudheid en regen waren misschien wel de belangrijkste oorzaken voor mijn terugval. Er waren plannen om begin september samen met Nico en Gerard in een B18 aan de 12-uurs race op Zandvoort mee te doen. Om onbekende redenen ging dat voor mij niet door. Nico en Gerard reden wel. Aanhangers van complottheorieën zouden denken dat ze bang waren dat ik achter het geheim van de snelle rondetijden zou komen. Preview De voorbereidingen op het nieuwe seizoen zijn afgerond. Behalve een paar kart-heats in de wintermanden heb ik onlangs ook een groot deel van de dag doorgebracht in een F1-racesimulator. Niet dat ik een overstap overweeg, ik blijf de B18-klasse ook in 2011 trouw, maar als je zo’n mogelijkheid wordt aangeboden, dan grijp je die met beide handen aan. Lex had aan een prijsvraag bij Allianz meegedaan. Hij was één van de winnaars, die op zaterdag 12 maart, samen met een introducé, in Nieuwegein mochten komen ‘racen’ in de F1-simulator, of beter gezegd een professionele spelcomputer. Als praktijkman merk je gelijk het verschil tussen een simulator en ‘echt’ racen – als je tenminste in een B18 kunt racen -. In de simulator mis je het echte snelheidsgevoel, de G-krachten, een hobbeltje, een dreigende slip en wegbrekende achterkant. Ondanks dat gemis was het toch een superdag, in een heus F1-zitje, schakelen met flippers aan het stuur, bandenstapels en grindbakken zonder schade uitkomen. Al met al een ervaring die ik voor geen goud had willen missen!!! Na jaren achtereen vruchteloos die 2:09 te hebben nagejaagd, gooi ik die doelstelling dit seizoen overboord Zelfs als het me al zou lukken, zal het niet genoeg zijn om vooraan in de B18-klasse mee te rijden, want daar wordt nu, na de nodige aanpassingen, gemiddeld 2:08 of nog sneller gereden. Dit jaar zet ik in op regelmaat, op consistente rondetijden gedurende het hele seizoen. Niet alleen snel uit de startblokken maar ook in de eindsprint. Van april tot en met oktober niet meer dan een paar seconden verschil tussen de snelste en de langzaamste ronde op een dag. De snelheid in de vrije training opbouwen en die snelheid gedurende de dag vasthouden, ongeacht het moment van racen. De aansluiting na de start behouden in plaats van het gat dicht moeten rijden, al dan niet in aanwezigheid van Jan, want ... Nu is al bekend dat Jan weer onder het mes moet. Zeer waarschijnlijk zal hij er een aantal races noodgedwongen niet bij zijn, maar dat mag een goed resultaat niet inde weg staan. Vanaf deze plaats hoop ik, als het zover is, vooral voor hem op een voorspoedig herstel zonder tegenslag zoals dat afgelopen jaar wel het geval was. Kalender 2011 Mijn voorlopige racekalender voor 2011 ziet er als volgt uit: 9 april zaterdag Zandvoort 1 mei zondag Zandvoort 25 mei woensdag Zolder (optioneel)  5 juli dinsdag Assen (optioneel) 17 juli zondag Zandvoort Supportersdag (optioneel)  7 augustus zondag Zandvoort 8 oktober zaterdag Spa Franchorchamps?  28 oktober vrijdag Zandvoort Het staat er wel mooi bij drie datums, ‘optioneel’, maar eigenlijk betekent het in gewoon Nederlands ‘afwezig’. De race op Zolder zal ik zeker missen vanwege vakantie en het geplande F1-bezoek in Barcelona met Giel en Jolanda, mijn mening over Assen is bij iedereen bekend en de Supportersdag op Zandvoort valt weer net voor mijn geplande vakantie naar Duitsland. Bovendien viel de laatste jaren de belangstelling voor deze dag om begrijpelijke redenen ook tegen, dus deelname is op dit moment twijfelachtig. Blijft over vier keer Zandvoort en – het gaat er dan eindelijk van komen – racen op Spa Franchorchamps. Hoe die dag of dagen er precies uit gaan zien, is nog niet bekend, vandaar het vraagteken. Op de ZAC racekalender staan drie datums vermeld, vrijdag 7 oktober, zaterdag 8 oktober en zondag 9 oktober, waarbij zaterdag 8 oktober voor de sprintraces is bestemd. Waarschijnlijk laat de organisatie het definitieve programma afhangen van de uiteindelijke belangstelling. Volgens de voorlopige berichten wordt de opzet vergelijkbaar met die van ‘Superraceday’ een aantal jaren geleden. Dat was toen veel wachten en weinig rijden. Daar was ik niet zo van onder de indruk, maar de mogelijkheid nu eindelijk eens driedik door Eau Rouge te gaan, laat je je natuurlijk niet door zo iets onbenulligs als wachten ontnemen. Als je er al jaren op gewacht hebt, dan maken die paar uurtjes op zo’n dag zelf ook niet meer uit. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en alvast een hele week vakantie aangevraagd … Seizoensopening Voor het zover is, is er natuurlijk eerst de seizoensopening in Zandvoort op zaterdag 9 april. Een programma voor die dag heb ik nog niet ontvangen. Zodra dat er is, zal het via de website bekend gemaakt worden. Houd die dus in de gaten. Over het aantal inschrijvingen in de B18-klasse valt nog niets te zeggen. Toen ik van de week met Jan sprak, kwamen we uit op een potentieel startveld van zo’n zes tot tien auto’s. De vraag is echter altijd weer, komt iedereen? Voor de eventuele competitie zou het in ieder geval leuk zijn. DJ228 Bij de start van een nieuw seizoen hoort vanzelfsprekend een fris geluid. De DJ228 hittip is deze keer; Tinie Tempah ft. Eric Turner met ‘Written in the Stars’. Racekalender Autosportnieuws YouTube Rob Gilhuis SR-Racing Team Home